Sering bangun tidur dengan mata yang masih mengantuk dan tubuh lemah? Padahal Anda harus bersiap-siap ke bilik atau mengurus anak serta suami di pagi hari. Agar tubuh terus bersemangat dan tidak lemah bila bangun pagi, ada enam langkah yang harus Anda lakukan, seperti dikatakan Cosmopolitan USA.



6 Tips Sehat Setelah Bangun Pagi


1. Minum Air Masak.
Awalkan pagi hari Anda dengan minum segelas air masak bersuhu bilik (tidak terlalu panas atau sejuk). Lalu minum air masak lagi hingga tiba waktu sarapan. Selain hedrasi tubuh, air masak juga membantu membersihkan tubuh dari racun. Untuk kesan yang lebih maksima, Anda tambahkan sedikit perahann atau hirisan lemon. Lemon memiliki kandungan elektrolit yang sifatnya seperti listrik, menyegarkan tubuh dan tonik bagi hati.

2. Bergerak
Setelah bangun tidur, jangan lagi untuk menarik selimut kembali dan malas kerana ini membuatkan Anda makin lemah. Beralihlah dari tempat tidur, lakukan stretching dan lari-lari kecil di tempat. Bila rumah Anda 2 tingkat, turun dan naik tangga selama beberapa minit agar tubuh siap bergerak untuk aktiviti berikutnya.

3. Tarik Napas Dalam
Tarik nafas dalam-dalam, lalu keluarkan secara perlahan. Saat bernapas, bayangkan hal-hal indah dan menyenangkan. Ulangi hingga lima kali. Cara ini akan meningkatkan hormon serotonin (hormon bahagia). Perlu diketahui, semasa menarik nafas dalam-dalam, sebenarnya adalah mengambilnya dari perut, bukan diafragma. Untuk memastikan apakah pernafasan dilakukan dengan betu;, perut harus membuncit atau mengembang saat menarik nafas.

4. Yoga Sederhana
Masih tidak juga bersemangat? Cuba lakukan gerakan yoga sederhana seperti downward dog dan plank di pagi hari. Posisi ini akan merevitalisasi organ dalam dan bahagian dada serta perut. Membuat Anda lebih mudah mendapatkan tenaga dan semangat untuk lakukan aktiviti seterusnya.

5. Sarapan Sihat.
Hindari makanan tinggi karbohidrat putih dan gula kerana akan membuat gula darah cepat naik, tapi cepat juga turunnya. Hasilnya tubuh akan terasa semakin lemah. Hidanglah sarapan pagi anda dengan diet seimbang yang kaya protein dan serat. Anda akan bolah dapatkannya dari gandum,, brokoli rebus atau apple.

6. Minum Suplemen Bila Perlu
Wanita cenderung lebih berisiko mengalami kekurangan vitamin D dan magnesium. Dua nutrisi ini penting untuk membantu tubuh tetap bertenaga. Disarankan 1.000 - 2.000 miligram vitamin D dan 100 - 250 miligram magnesium setiap hari. Namun perlu diingat, hanya bila bemasalah baru ambil suplemen, vitamin dan mineral tidak cukup dengan diet seharian Anda.


Yang penting, anda perlulah cari mood pagi yang betul-betul tenang...
jangan ada sifat marah pada waktu pagi, kerana ini akan membuatkan anda lemah dari segi fizikal dan mental...

Ok, Selamat Mencuba...